tråkigt men nyttigt att veta

Jag var bara tvungen att ta upp en sak här, för det är ju trots allt mi blogg och jag antar väl att ag egentligen ska ta upp mina åsikter här. Är det inte så man tjänar på att blogga ;)

I alla fall jag såg på en dokumentär ikväll om kusingifte och att det inte var bra ändå så gör så pass många det i världen. Det var inte bra eftersom det kunde uppkomma autosomala reccesiva anlag för er som inet vet vad det innbär så är dte i princip ett litet anlag som ligger gömt men när två personer som båda har dessa gömda anlag får en unge så kan det bidra till att ungen får detta anlaget. Vilket kan vara exempelvis en sjukdom och detta sker ju lättare om man är nära släkt med varandra.

Det jag tyckte var dumt med detta var att Sveriges socialstyrelse vill inte berätta detta för kusiner som gifter sig och vill skaffa barn för dem anser att dte kan vara rasistik. Vad är det för rasiskt tänker jag då dte är ju kusiner vi pratar om inte ett speciellt folkslag. I så fall är det ju mer rasiskt av socailstyrelsen som anser att detta är rasiskt för då är det ju som om att dem tror att det bara är inom vissa länder man gifter sig och skaffar familj med sin kusin och så är ju inte fallet.

Jag tycker bara dem ska tänka lite på vad dem säger och är det inte bättre att man informerar så man vet riskerna med kusinsgiftermål och så kallat inavel? Nej, det vågar inte Sverige medan däremot både Norge och England är smarta nog att informera om detta. Kan lite av att Sverige ite vågar informera om detta bero på att vår kungs föräldrar var sysslingar kanske, vem vet?

Jag tycker i alla fall man borde informera om riskerna så föräldrarna vet vad som kan hända deras barn. I arabländerna var det trots allt en fjärdedel av befolkningen som blev sjuka eller missbildade på något sätt vilket man tror beror på att kusiner bildar familjer.

Kommentarer

Anonym sa…
men skriv en saga vettja :D

Populära inlägg i den här bloggen

Grahamsgröt, muuuuuums!

OMG I AM SO SICK!

Godnatthälsning