Jag har kommit till den fasen nu där jag börjar tänka på engelska istället för på svenska i vissa sammahang. Fast såklart så pratar jag ju supersvenska fortfarande. Det är ju inte så att amn glömmer modersmålet precis Portugisiskan kan jag också dra några fraser på även om Sara säger att jag alltid har så skoj ansiktsyttryck när jag pratar portugisiska, det skulle jag vilja se.

Det är tisdag idag vilket innebär att jag snart drar i väg på basketträning men först måste jag köpa pengar till mobil (säger man så?). Jag ska äntligen ta tag i det nu efter cirka 3 månader.

Jag satsar på att kunna förstå och prata flytande portugisiska när jag flyttar till den andra familjen. Det vill säga första december, jag tror det blir bäst om jag kan prata flytande där eftersom alla i den familjen kan prata engelska. Det är ju bra för dig kan ni ju tycka då, visst lite kanske men jag är ju faktiskt här för att lära mig portugisiska. Jag ska även försöka plugga in lite glosor varje dag nu framöver. Jag måste ta tag i det här även om jag faktiskt förstår det mesta som sägs till mig. Men självkritisk som jag är kan man ju alltid bli bättre. I skolan gör jag ju ingenting ändå så då kan jag ju faktiskt plugga lite glosor. Jag ska be Sara att hjälpa mig med verben i dåtid för du kan jag dem flesta i nutid eftersom hon är bra "lärare" till mig.

Jag funderar på att gå till fotografen här och få framkallat lite foton av vänner och familj där hemma. Fast samtidigt har jag ju dem på datorn och kanske är bättre att lägga pengarna på något annat, vi får väl se. Det skulle ju faktiskt vara en bra julklapp hemifrån Sverige ett kollage på nära och kära!

Kommentarer

Elin sa…
Hoppas verkligen inte du glömmer bort svenskan så du inte kan prata med oss sen :O haha :D
julia sa…
haha, nej du kan vara lugn jag pratar ju med mamma och pappa en gång i veckan typ så jag tar ju upp svenskan då :D hahaha

Populära inlägg i den här bloggen

Grahamsgröt, muuuuuums!

OMG I AM SO SICK!

Godnatthälsning